De vrucht van samenwerking tussen generaties

Ons digitale leerplatform Pensioen in Zicht

Een interview door Wouter Beerthuis en Tamara Kool van het platvorm ‘Actief Pensioen’

Stavoor is de enige aanbieder van Pensioen in Zicht-cursussen die voor cursisten naast de fysieke training een online leeromgeving heeft. En ja, daar zijn we best trots op. De digitale leeromgeving is ontwikkeld door Maud Schreuder en Astrid Kraal en begin van dit jaar gelanceerd.
Maud Schreuder (links), Astrid Kraal (rechts)

Voor wie is de cursus Pensioen in Zicht bedoeld?
De training Pensioen In Zicht van Stavoor wordt hoog gewaardeerd en is bedoeld voor alle mensen die met pensioen gaan. De training kan ruim vóór de pensioendatum gevolgd worden maar ook in de periode direct voorafgaand aan de pensionering. Stavoor verzorgt 3– en 5 daagse trainingen op locaties door het hele land en in Frankrijk.

Welke plannen zijn er voor de toekomst
Astrid: “De cursus Pensioen In Zicht bestaan al heel lang. We hebben deze cursus onlangs uitgebreid met een digitaal onderdeel: de Stavoor Leeromgeving. Deze biedt de mogelijkheid je vóór het volgen van de cursus alvast in te lezen en je voor te bereiden. Maar ook vind je in de leeromgeving materiaal dat interessant is om in de eerste fase na je pensioen te gebruiken.”

Deelnemers krijgen toegang tot de leeromgeving enkele weken voor de start van een training en behouden de mogelijkheid tot een jaar na afsluiting van de cursus materiaal te bekijken. Ook worden in deze leeromgeving activiteiten aangekondigd waaraan cursisten kunnen deelnemen.

Nog even terugkomen op jullie als initiatiefnemers. Jullie verschillen behoorlijk in leeftijd? Wat voor invloed heeft dat op de samenwerking?
De online leeromgeving is de vrucht van succesvolle samenwerking tussen twee mensen die qua leeftijd behoorlijk verschillen. Astrid was net nieuw bij Stavoor en ging samen met Maud aan de slag om de leeromgeving vorm te geven. Daarbij was de hulp van zowel de coördinator van Stavoor als het secretariaat een belangrijke factor. Maud zorgde voor de snelle vertaling van inhoud naar de leeromgeving. Voor de structuur, inhoud en opbouw van het geheel is in het ontwikkeltraject intensief samengewerkt met de andere teamleden van Stavoor Pensioen in Zicht.

“Mooi en verrijkend”
Hoe kijken Astrid en Maud terug op de ontwikkeling van de leeromgeving? Astrid: “Het is een feest om met jonge mensen te werken. Het tempo van Maud was enorm, wat werd bedacht was snel en professioneel gerealiseerd. De vragen die Maud stelde, juist vanuit haar achtergrond, waren heel relevant en dat leidde regelmatig tot mooie gesprekken over inhoud en vormgeving. Maud: Ik vind het verrijkend om met oudere mensen samen te werken vanwege de kennis en ervaring die meer ervaren generaties kunnen delen. Op sommige momenten waren er ook wat verschillen in inzicht en was er soms weerstand. Maar zonder wrijving geen glans. Door naar elkaar te luisteren en ideeën uit te wisselen kwamen we eigenlijk altijd tot een oplossing. Daardoor leerden we veel van elkaars perspectieven en ideeën.”

Astrid, wat was in jouw ogen de meerwaarde van samenwerking tussen verschillende generaties in dit project?
“Samenwerking tussen verschillende generaties kan veel voordelen opleveren. De oudere medewerkers van Stavoor brengen ervaring en kennis en best practices met zich mee. De jonge generatie in de persoon van Maud zorgde voor nieuwe perspectieven, technologische vaardigheden en innovatieve ideeën. Door deze samenwerking konden we als team veel verschillende expertises benutten. De inhoud van de Stavoor Leeromgeving is gevuld door de ervaren krachten, terwijl Maud met name kon ondersteunen in nieuwe werkvormen of de bestaande werkvormen kon omvormen tot een manier die past in de digitale leeromgeving. Zo hebben we elkaar kunnen versterken.”

Hoe kijk jij hiernaar Maud?
“Het verschil in generatie heeft zeker een positieve impact gehad op het eindproduct. Door het samenbrengen van verschillende perspectieven en ervaringen hebben we een product kunnen ontwikkelen dat zowel technologisch goed in elkaar zit én gebruiksvriendelijk is. Er ligt nu een solide inhoudelijke basis met daarbij een echte innovatie in het leeraanbod. We zijn eigenlijk best trots!”

Tot slot. Hebben jullie tips voor anderen die over de generatiegrenzen heen willen samenwerken?

  • “Luister actief naar elkaars perspectieven en ideeën zonder vooroordelen.”
  • “Maak gebruik van elkaars sterke punten en expertise.”
  • “Wees open voor verandering en nieuwe benaderingen.”
  • “Creëer een cultuur van samenwerking binnen het team, waarbij iedereen wordt aangemoedigd om bij te dragen en te leren van elkaar.”


Wij zijn onderdeel van de LB Groep, een familie van bedrijven