Blog

Oud geleerd is jong gedaan

Samen met Merel beleef ik omgekeerd mentorschap!

Merel van Vroonhoven, topvrouw bij de Autoriteit Financiële Markten, maakte de overstap naar zij-instromer in het onderwijs. Zij deed dit al in 2019 toen er helemaal nog geen sprake was van corona. Zij maakte heel bewust en gemotiveerd deze overstap. Lees haar blog in de Volkskrant.

Merel geeft aan dat jezelf laten coachen door iemand die veel jonger is, heel effectief is om nieuwe dingen te leren. Ik onderschrijf dit graag met mijn eigen ervaring in deze laatste maanden. Echter blijken wij ook een verschil van beleving te hebben.

Door de situatie met het Covid-19 virus moest ik veel online gaan werken. Voor mij was dit een grote stap. Mijn eerste gedachte was: ik kan en wil dit niet. Doordat we nu niet live mochten trainen en op kantoor konden werken moest ik hierin wel mee. Gelukkig hebben wij een jonge collega die met alle plezier en toewijding mij wilde helpen bij het online werken, de webinars en het maken van nieuwe interactieve methodieken. Matthijs, 29 jaar, is bijna een jaar geleden bij ons komen werken. De bedoeling was dat ik samen met mijn collega’s-op-leeftijd Matthijs flink op weg zou helpen. Maar hoe anders pakte dit uit.

Matthijs Tersteeg

Samen met Merel beleef ik nu al enkele maanden omgekeerd mentorschap. Merel ervaarde dat het lastig is om jezelf kwetsbaar op te stellen als je mentor zoveel jonger is. In haar vorige baan kwamen jonge collega’s naar haar toe voor raad en daad. Nu had zij vaak hulp en support nodig van diezelfde jongeren.

Deze hulp en support van jongere collega’s ervaarde ik juist als verfrissend. Ik kan me geheel openstellen voor het nieuwe. Ik vind het lastiger om me kwetsbaar op te stellen als het een ervaren collega betreft. Ik heb dan het idee heb dat ik bepaalde zaken (toepassen van moderne digitale werkvormen) uit het vak allang onder de knie had moeten hebben. Ik schoof het aanleren van deze skills steeds voor me uit. Totdat de coronacrisis kwam, er was geen ontkomen meer aan.

Merel schrijft dat de dag waarop haar instituutsopleider haar les komt beoordelen, zij klamme handen heeft en een voortdurende onrust in haar lijf ervaart. Ze past het patroon van check, check en dubbelcheck vele malen toe. Deze spanning herken ik sterk bij ons tweede webinar, ondanks dat ik slechts de rol van assistent vervul. Voor aanvang alles nog even in steekwoorden noteren, controleren of er niets is met het internet en de vraag aan mijn huisgenoten om me voorlopig niet te storen.

Ik heb zo vaak live trainingen gegeven, zo vaak nieuwe collega’s mee ingewerkt, zo vaak live voor spannende groepssituaties gestaan, maar dit voelde anders. Dit was weer echt nieuw en spannend. Wat fijn als je dan even helemaal aan de hand genomen wordt en kunt vertrouwen op de kennis en kunde van een jonge en enthousiaste collega.

Merel kwam de docentenkamer in nadat ze een prima beoordeling had gekregen en vertelde tegen haar mentor en haar meelevende collega’s: het is alsof we samen kampioen zijn geworden! Samen met mijn team van (ervaren) collega’s hebben wij ook enkele nieuwe wedstrijden gespeeld en gewonnen. We zijn erg blij met onze nieuwe, jonge medespelers c.q. mentoren.

Frans Hoeke, trainer/adviseur Stavoor

Lees de column van Merel van Vroonhoven:
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/omgekeerd-mentorschap-is-heel-effectief-om-nieuwe-dingen-te-leren~b8aeedc8/

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies