Blog

Keynotespreker Lowie van Doninck over Blauwe Zones

Blauwe Zones als inspiratiebron voor bedrijven en organisaties

Lowie van Doninck is dé specialist op het thema ‘Blauwe Zones’ en als docent en onderzoeker verbonden aan het lectoraat Active Ageing van Avans Hogeschool. Blauwe Zones zijn gebieden waar de levensverwachting significant hoger ligt.  Op 13 september verzorgt hij een keynote en een verdiepende workshop over de leefwijze en levenshouding van bewoners van Blauwe Zones. Wat kunnen bedrijven en organisaties hier van leren?thema’s als duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en employability.

Blauwe Zones. Een thema waarvoor steeds meer belangstelling bestaat. Ook in sectoren waarvan je dat op het eerste oog niet direct verwacht, zoals banken. Wat verklaart Lowie’s eigen professionele interesse in dit onderwerp? “Vanaf ongeveer het 50e levensjaar zie je een grote diversiteit in de gezondheid van mensen. Wat mij fascineert in de Blauwe Zones is dat zonder beleidsplannen mensen in deze gebieden 12 jaar langer in goede gezondheid leven en gemiddeld 7 tot 8 jaar ouder worden dan hier. Onderbouwd door onderzoek naar de Blauwe Zones zien we dat het gaat om de integraliteit van verschillende factoren: voeding, levensstijl, sociale verbinding en bewegen.”

Sardinië

Zelf verrichtte Lowie van Doninck met studenten onderzoek in de Blauwe Zone van Sardinië. In zijn keynote en workshop gaat Lowie op 13 september 2019 de Blauwe Zones als inspiratiebonnen positioneren en hun kenmerken verbinden met de issues van bedrijven en organisaties rond vitaliteit en gezondheid van ouder wordende medewerkers. Lowie: ”Sinds 2003 is het aantal 55-plussers verdubbeld. Je ziet dat bedrijven nu vaak pas in actie komen als mensen uit dreigen te vallen uit het arbeidsproces. De vraag hoe houd je medewerkers gezond, vitaal en gemotiveerd vraagt om pro-activiteit en preventief beleid. Zonder twijfel kunnen bedrijven er baat bij hebben gebruik te maken van de inzichten van de Blauwe Zones.”

Digitalisering

Als voorbeeld noemt Lowie het aanpassen van de fysieke werkomgeving en het ‘verleiden’ van medewerker tot meer bewegen door bijvoorbeeld staand te vergaderen of wandelvergaderingen te houden. Ook voor wat betreft voeding kan de omgeving een belangrijke factor zijn om gezonde keuzes te maken.  “In onze gedigitaliseerde wereld en werkomgevingen staan we de hele dag ‘aan’ en werken we gebiologeerd achter schermen. Hoeveel mensen lunchen er niet achter het scherm? Het is opvallend dat uitgerekend techbedrijven als Google en Apple meditatieruimten hebben om medewerkers los te schakelen van de digitale wereld. Ze onderkennen dat, vanwege de digitalisering en het overvoerd raken van mensen door continue prikkels, het voorkomen van stress een belangrijk punt is.”

‘Vitamines’

In de Blauwe Zones blijven mensen niet alleen langer gezond door hun levensstijl. Ze ervaren ook veel levensgeluk. Een belangrijke factor hierbij is de sterke mate van sociale cohesie. Lowie: “Als oudere medewerker heb je altijd 3 ‘vitamines’ nodig. Drie elementen die van belang zijn als je spreekt over fysieke en mentale gezondheid. De A van aandacht, in die zin dat je wordt gezien, de B van betekenisvol, het gevoel dat je als medewerker er toe doet, en de C van connectiviteit, de verbinding van jou als oudere medewerker met collega’s van andere generaties. Het gesprek voeren tussen medewerkers is een heel belangrijk punt. We moeten niet vergeten dat er in bedrijven nieuwe generaties zijn die op een heel andere manier communiceren en veel minder gericht zijn op face-to-face communicatie.”

In zijn keynote en workshop wil Lowie van Doninck deelnemers aan de Blauwe Zone Dag aan het denken zetten over ‘hoe de Blauwe Zone er in hun eigen bedrijf of organisatie eruit ziet’? Wat moet er veranderen om als bedrijf meer een Blauwe Zone te worden voor je medewerkers en aan welke knoppen kun je dan draaien? Met welke beleidskeuzes kunnen bedrijven en organisaties resultaten boeken op het vlak van gezondheid, vitaliteit en betrokkenheid van (oudere) medewerkers?