Blog

Waarom kiezen voor een ambtelijk secretaris?

Waarom een ambtelijk secretaris?

Vaak kiest de OR uit zijn midden een secretaris en soms een tweede secretaris. Weliswaar krijgen leden die worden gekozen tot secretaris daar extra uren voor, maar ze hebben niet altijd de nodige kennis en ervaring voor het takenpakket van de functie. Ook zijn de taken als OR-lid en secretaris soms lastig te combineren. Zo komen leden soms in een spagaat als ze een verslag moeten maken van een vergadering én inhoudelijk meebeslissen. In de volgende zittingsperiode kiest de OR misschien een nieuwe secretaris die zich de taken opnieuw eigen moet maken. Daarom is het vaak slim (ook) een secretaris van buiten de ondernemingsraad te benoemen. Namelijk iemand die secretaris is van beroep: een ambtelijk secretaris.


Waarom kiezen voor een ambtelijk secretaris?

Een ambtelijk secretaris is een functie op zich; het is een vak. De ondernemer kan een ambtelijk secretaris aanstellen via een arbeids- of zzp-overeenkomst. Bij de vaststelling van het functieprofiel en de selectieprocedure kan de OR betrokken worden.

Een ambtelijk secretaris blijft dus in functie, ook als de zittingsperiode eindigt en een nieuwe OR aantreedt. Hij of zij zorgt daarmee ook voor continuïteit. Een ambtelijk secretaris is geen lid van de ondernemingsraad en heeft daarom geen stemrecht bij inhoudelijke beslissingen van de OR.

(Uit: Ambtelijke kracht biedt meerwaarde. OR Rendement Themadossier. Auteur: Irene Goor, trainer en adviseur bij Stavoor en DASMO).

 

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies